Čína aneb odvrácená tvář ekologie a ekonomického růstu v praxi

Ekologie, Čína, elektroauta, uhlí, ekologie, zelená energie
Mávací kočka štěstí. Symbol čínské properity může být na solární panel. Zdroj Unsplash

Města duchů, hřbitovy elektroaut, uhlí na maximum, hřbitovy kol. Ekologie a ekonomický růst po čínsku. Čína je prostě jednička. Alespoň na papíru a v titulcích západních médií, která zřejmě odmítají vidět druhou stránku věci.

Doposud jsme se většinově věnovali totalitě, která se rozvíjí na západě a skrze vazalské politiky přichází k nám. Zejména proto, že tento západní styl totality ovlivňuje přímo nás samotné (zde) a (zde).

Zkusme se nyní pro rovnováhu podívat pro změnu na východ, do největší neskrývaně totalitní země světa – Číny.

Při troše retrospektivy si mnozí Češi ještě dokáží představit, jak to v té komunisticko-socialistické zemi funguje. Držet hubu a krok je základní pravidlo.

Úkoly se musí splnit. A když to nejde reálně, tak je potřeba přizpůsobit čísla požadovanému stavu. Statistiky totiž snesou všechno a když se to dobře zakamufluje, tak to dlouho není poznat. Jen ta efektivita a tržní hospodářství tím trochu kulhá.

Ale západní i česká média se bijí v prsa a předhání se v manipulaci veřejností o čínském ekonomickém a ekologickém zázraku. Ano, Čína, Čína a zase ta Čína jako premiant ve stavbě obnovitelných zdrojů, budování elektroaut a vůbec té slavné Greendealové nulově-uhlíkové ekologické stopě.

Ale pauza, teď zpátky do reality.


Města duchů

Téma uvedu na jednoduchém příkladu. Většina z nás už možná slyšela o městech duchů, které v Číně staví pro udržení ekonomického růstu. Je to celkem profláklý jev, který za ty desítky let prosáknul i do západních médií alespoň v anglicky mluvícím světě.

V Číně se nachází na 65 milionů prázdných bytů. To je pro představu kapacita, která by dokázala ubytovat celou populaci Francie (anglický zdroj – zde). Mnoho z toho ze špatně naplánované výstavby. Města pro miliony lidí, ve kterých nikdo nikdy nežil. Podle odhadů jich jsou v zemi vyšší desítky.

Tento model se však v posledních letech trochu zadrhnul. Od začátku minulého roku mají tamní developeři takové problémy, že je musí neustále sanovat stát a pomáhat jim, aby se hromadně nezhroutili.

Jen největší z nich – společnost Evergrande dluží věřitelům na 300 miliard dolarů, což je pro srovnání zhruba velikost HDP Portugalska. Společnost navíc průběžně padá do platební neschopnosti, ze které jí čínská vláda různými akcemi tahá a dotuje. Dluhy však nadále rostou. Takových developerských společností různých velikostí jsou však v této zemi desítky.

O ohromných ekologických následcích takové neefektivní výstavy, spotřeby a dovozu betonu, písku, pohonných hmot a všeho nutného k megalomanským stavbám ani nemluvě.

Čína jako premiant v ekologii a zelených energiích? Jako fakt?

S tou výstavbou už to v dnešních časech trochu drhne a když už nejde nahánět čísla skrze výstavbu rezidenčních domů tak co dělat, je potřeba holt spustit jinou černou díru.

Z hlavních médií jste určitě zaznamenali, jak je Čína premiantem v oblasti ekologie a světovým lídrem v zelených energiích a elektroautech. I přes vychýlené adorace českých médii (např. zde, zde a zde) a obecně západních médií vůči Číně a její slavné ekologické politice, je skutečná situace trochu jiná.


Odvrácená tvář čínské elektromobility: Hřbitovy elektroaut

Baterie do elektroaut jsou ohromný zdroj znečištění při těžbě a následném zpracování kovů vzácných zemin, které se pro svou ekologickou nepřijatelnost těží v podstatě pouze v Číně.

Špatné plánování a zoufalá snaha být lepší než ostatní a ukazovat to okatě na odiv, pak vedou k zajímavým vedlejším efektům. Navazuji tím na úvodník ohledně měst duchů. Princip je stejný. Vybudovat a pak co?

Čína vyrábí na 60 % světové produkce elektroaut (zdroj zde). Všechny ty desítky tisíc premiantských elektroaut, která pak nikdo nechce, se pak uloží na obrovská pole (zdroj zde). Tam nakonec také shnijí. Jistě si mnozí dokážete představit, jaké ekologické škody taková bateriová auta nadělají, když se časem samovolně rozloží do přírody. Ano, i baterie a všechny ty sajrajty v nich.

Anglické video ohledně čínských úložišť nepotřebných elektroaut.

Samozřejmě v zemi, která je premiantem v ekologii a zelených energiích. Takže to, co vidíte na přiloženém videu je prostě pouze oční klam. Ostatně ty naše média by přece nepřipustila zavádějící informace, by přímo dezinformace v českém mediálním prostoru. Ale holt i v té dokonalé Číně je občas nějaká ta trhlinka.

Nemluvě o tom, že ty slavné čínské elektrovozy tak nějak příliš často sami od sebe vzplanou (zdroj zde). O tom se samozřejmě také nesmí moc mluvit.

Těžko říct, kde asi soudruzi udělali chybu. Jako obvykle jsou megalomanské plány následovány obrovským plýtváním zdrojů, dotacemi, falešnými čísly, krycími mediálními operacemi a ohromnými ekologickými škodami.


Největší uhelná díra světa = Čína

Kdyby někomu byla málo ta příkladná ekologická katastrofa elektromobility v Číně, kterou se statečně ohání evropské i české politické špičky při likvidaci evropského, potažmo českého národního hospodářství s přechodem na pověstný Green deal (psal jsem zde), můžeme přeřadit na vyšší rychlost.

ekologická elektřina, uhlí, uhelná elektrárna, obnovitelné zdroje
Větrná elektrárna v pozadí s uhelným blokem. Vtipná ilustrace ekologie v Číně. Zdroj Unspalsh.

Čína měla k červenci minulého roku 1 118 provozovaných uhelných elektráren (zde), které celosvětově produkují 50 % uhelné elektřiny a tedy i znečištění způsobené uhelnými elektrárnami. Je to největší znečišťovatel planety. V Čínských městech se pro smog nedá dýchat. Všechny zoufalecké a pokrytecké ekologické snahy o omezování uhlíku v Česku a Evropě tak Čína hravě nahradí jedním vrzem.

Ale i to je nejlidnatější zemi světa málo. Nově plánuje k výše uvedenému počtu postavit další stovky nových uhelných elektráren s plánovanou kapacitou 200 Gigawattů. To je pro představu asi výrobní kapacita 92 českých Temelínů.

Jen v roce 2022 si soudruzi schválili stavbu 106 uhelných elektráren, což bylo 4x víc, než v předchozím roce 2021. Další stovka je pak podle jejich plánu ještě čeká (zdroj zde).

Wow. Tak to je ten správný příklad, ze kterého se můžeme učit té ekologii. Až si tady ekologicky zlikvidujeme průmysl, můžeme si z Číny natáhnout kabel a kupovat tu čínskou uhelnou, pardon obnovitelnou a hlavně naprosto ekologickou elektřinu. Paráda.

Hřbitovy kol

Další skvělá ekologická díra na finance a nástroj, kterým lze ukazovat do světa, jak je Čína ohromně ekologická jsou kola, sdílená kola a další kola a zase kola. Ohromný růst, který je potřeba udržovat v chodu, protože to vypadá hezky, si ale zase tak nějak udělal odbočku mimo ekologii k jakémusi plýtvání.

Ale co, dělá to hezká čísla a hlavně pomáhá stahovat peníze investorů a státní dotace do krásné černé díry. Důležité je, že kola jsou ekologická. Vítejte na hřbitovech kol. Nejeden cyklista při sledování následujících záběrů uroní slzu. Doporučuji slabším povahám vynechat následující video.

Čína průkopníkem

Vyjma výše uvedeného je tato slavná Čína také průkopníkem sociálního kreditu, který je předobrazem uhlíkového kreditu, který mnozí vrcholní západní politici velmi adorují a snaží se ho horem dolem protlačit Je to totiž super nástroj na kontrolu obyvatel (psal jsem zde).

No nechme se překvapit, kdy tento moderní způsob uvažování dorazí přes naše progresivní politiky a slavnou Evropskou unii i k nám.

— konec článku —

Dál se můžete podívat do e-shopu Motivář.cz a vybrat si z řady designových motivačních obrazů s citátem s podtitulem „denní dávka motivace a dobré nálady“. Případně se domluvit na osobní konzultaci ohledně možností ochrany majetku i přes přicházející ekonomické turbulence (zde) anebo se můžete podívat na Videobesedu o pouti do Santiaga de Compostela (zde) a třeba si přitom i trochu vyčistit hlavu. A nebo si pořídit hezkou voskovou svíčku z rodinné manufaktury (zde).

I nadále se však můžete těšit na další zajímavá témata. Rozhodně se proto zapište k odběru novinek do formuláře níže, aby Vám nic neuniklo nebo podpořte provoz tohoto blogu příspěvkem (více zde).

Přihlásit k odběru novinek: